به گزارش روابط‌عمومی دفتر طب‌ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر مولود فخری، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات طب‌سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این‌که جشنواره طب‌ایرانی بزرگ‌ترین رویداد عرصه طب‌ایرانی است، گفت: برگزاری این رویداد برای دست اندرکاران حوزه سلامت فرصتی بود تا نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات و دستاوردهای علمی و مؤثر انجام شده در زمینه طب‌ایرانی و مکمل و  نمود آن‌ها در عرصه‌های ملی و بین المللی به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: خوشبختانه شورای سیاست‌گذاری جشنواره در کنار قدردانی از فعالان حوزه طب‌ایرانی و مکمل فرصتی برای رقابت علمی سالم و مؤثر نیز فراهم نمود تا در آینده بتوان با ایجاد یک بستر آزموده و مبتنی بر شواهد جهت ارائه خدمات طب ایرانی به شیوه منطقی و علمی از این دانش بومی استفاده کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به رزومه علمی خود گفت:  اینجانب ۳۸مقاله منتشر شده در ژورنال‌های علمی و بین المللی دارم. از جمله فعالیت دیگر بین‌المللی بنده دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه هایدلبرگ آلمان است و هم اکنون نیز عضو انجمن دانش آموختگان  دانشگاه هایدلبرگ هستم.

برگزیده بخش «مقاله برتر» دومین جشنواره طب‌ایرانی با اشاره به مقاله پذیرفته شده خود در این رویداد گفت: این مقاله قسمتی از یک طرح تحقیقاتی مربوط به پایان نامه PhD اینجانب به راهنمایی جناب آقای دکتر محمد آزادبخت و سرکار خانم دکتر رویا فرهادی است که تحت عنوان مطالعه اتنومدیکال زردی نوزادان بود و در واقع درمان‌های گیاهی مبتنی بر طب عامیانه شفاهی سنتی از طریق عطاری‌های استان مازندران و بررسی تأثیر پیشگیرانه و درمانی شیر خشت بر آن می‌باشد.

وی با بیان این‌که این پایان‌نامه شامل ۵ زیر مجموعه اصلی است، به شرح قسمت‌های مختلف آن پرداخت و  اظهار داشت: در بخش اول به بررسی طب‌سنتی شفاهی رایج در بین عطاران و درمان‌گران سنتی مازندران در خصوص درمان زردی نوزادان به صورت یک مطالعه مقطعی استانی پرداختیم و مقاله‌ای در این زمینه چاپ شد. در بخش دوم به بررسی شیر خشت به عنوان رایج‌ترین درمان گیاهی زردی نوزادان در منابع طب ایرانی و سایر منابع جدید پرداختیم و حاصل آن سه مقاله شد که به صورت یک مقاله مروری نقلی و دو مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز به چاپ رسید.  در بخش سوم به بررسی ترکیبات قندی به روش HPLC  پرداختیم و سایر میکرو المان‌های چهار نوع شیر خشت رایج در بازار گیاهان دارویی ایران و مرغوب‌ترین نوع شیر خشت انتخاب و فرمولاسیون قطره شیر خشت جهت استفاده بالینی تهیه شد و مقاله‌ای نیز در این زمینه منتشر کردیم. در بخش چهارم کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی شده به همراه پلاسبو در مورد تأثیر قطره شیر خشت ساخته شده در پیشگیری از بروز زردی در طول دوره نوزادی اجرا گردید که مقاله پذیرفته شده در جشنواره نیز از همین بخش است.

وی افزود: البته این پایان نامه بخش پنجمی هم داشت که کارآزمایی بالینی دوسو کور تصادفی شده است به همراه پلاسبو در مورد تأثیر قطره شیر خشت ساخته شده به عنوان درمان مکمل زردی نوزادان که همزمان با فتوتراپی به اجرا درآمد.

دکتر فخری در آخر گفت: پایان نامه بسیار وسیعی بود سختی‌های زیادی داشت مخصوصاً که روی نوزدان کار کردن  مشکلات زیادی دارد ولی به حول و قوه الهی انجام شد و مقالات آن در ژورنال‌های خوبی به چاپ رسید.