به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، آیین پایانی دومین جشنواره طب ایرانی با، سه شنبه، هجدهم آبانماه بـا حـضور دکتر بهرام عین الهی، وزیر محترم بهداشت، معاونین و جمعی از اساتید و فعالان حوزه طب ایرانی در سالن امام جواد (ع) ساختمان وزارت بهداشت، بـا تـلاوت آیـاتی از قرآن کریم و ترنم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شـد.

در این مراسم که به دلیل شرایط فعلی کشور به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، دکتر نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دبیر جشنواره، دکتر بهرام عین الهی، وزیر محترم بهداشت و دکتر روجا رحیمی، دبیر کمیته علمی و رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

آغاز برنامه با تلاوت قاری بین المللی و اجرای سرود ملی

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی، دکتر محمد نظری مجری مراسم اختتامیه جشنواره ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به حاضران، آغاز برنامه را اعلام کرد. سپس خانم دکتر حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت برای ایراد سخنرانی به جایگاه رفت.

 

طب ایرانی، مولفه‌ای مهم در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی

دکتر نفیسه حسینی یکتا  دبیر و نایب‌رئیس دومین جشنواره طب ایرانی ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران، با بیان اینکه در دومین جشنواره طب ایرانی دور هم گردآمده‌ایم تا بخشی از دستاوردهای حوزه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی را بعد از گذشت چهارده سال از ورود رسمی طب ایرانی به آموزش کشور به نظاره بنشینیم، گفت: طب ایرانی گنجینه غنی فرهنگی کشور ما است که بعد از یک دوره فترت صد و پنجاه ساله، امروز به یمن برکت انقلاب اسلامی مجددا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و در سال 1386 توانست اجازه ورود به بزرگترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور را پیدا کند .

وی افزود: این اتفاق مبارک که مقام معظم رهبری از آن به عنوان یک مژده یاد کردند، آغاز حرکتی سخت و پر فراز و نشیبی برای همه دغدغه مندان و تمام کسانی است که ایمان دارند.

وی ادامه داد: اگر چه توسعه طب سنتی ایرانی بعد از ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته با پستی و بلندی‌های فراوان همراه بوده است و برخی  رویکردهای افراط و تفریطی مشکلاتی را به وجود آورده اما با این وجود تلاش متخصصین، محققین و علاقمندان این حوزه هرگز متوقف نشد که از نمودهای موفقیت این جریان می‌توان به کسب رتبه چهارم برای کشور عزیزمان در تولید علم در حوزه طب مکمل اشاره کرد .

دبیر دومین جشنواره طب ایرانی با بیان این‌که اگر توسعه منطقی طب ایرانی با دقت و برنامه ریزی صحیح انجام شود می‌تواند بر بسیاری از مولفه‌های اقتصادی کشور تأثیر بگذارد، تأکید کرد: اگر توسعه منطقی طب ایرانی را داشته باشیم با ظرفیت غنی گیاهان دارویی در کشورمان، می‌توانیم به جایگاه واقعی خود در بازارهای گیاهان دارویی دنیا دست پیدا کنیم.

دکتر حسینی یکتا با بیان این‌که بر این باور هستیم که رویکرد انقلابی دولت سیزدهم و توجه ویژه به اجرایی شدن اسناد بالادستی این حوزه که بارها در بیانات مقام محترم وزارت مورد تاکید قرار گرفته است می‌تواند مسیر توسعه طب ایرانی را با سرعت بیشتری پیش ببرد، ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نه چندان دور مژده مرجعیت علمی ایران اسلامی را برای تولید علم بر حوزه طب های سنتی و مکمل به عموم اعلام کنیم و اعتقاد راسخ داریم که مسیر توسعه طب سنتی ایرانی، با ادغام همه جانبه در نظام سلامت اجرایی می شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما در شرایط فعلی طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در شبکه نظام سلامت را داریم  که امیدوار هستیم به زودی به مرحله کشوری شدن برسد. دکتر حسینی یکتا در پایان با گرامی داشت یاد و خاطره پیشکسوتان این عرصه سخنرانی خود را به پایان رساند.

در ادامه ویدیویی به منظور نکوداشت یاد و خاطره زنده‌یاد «دکتر محمد مهدی اصفهانی» استاد ممتاز و پیشکسوت، چهره ماندگار طب ایرانی و پژوهشگر عرصه قرآن و حدیث و همچنین تیزر جشنواره برای حضار به نمایش درآمد.

 

طب ایرانی نمایانگر هویت ما است

پس از پخش کلیپ دکتر عین اللهی، وزیر محترم بهداشت و رییس محترم دومین جشنواره طب ایرانی برای ایراد سخنرانی در جایگاه حاضر شد. وی با تأکید بر این که باید از کارهای تکراری و فاقد جنبه نوآورانه پرهیز کرد، گفت: اقداماتی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود باید جنبه  نوآورانه داشته باشد و امروز می‌توان گفت یکی از کارهای نو و تحول آفرین در وزارت بهداشت برگزاری جشنواره طب ایرانی است.

دکتر عین اللهی با بیان این‌که طب ایرانی میراث گران‌بهایی است که علی‌رغم قدمت چندین هزار ساله متأسفانه در سال‌های متمادی فراموش شده بود  و امروز احیای آن یکی از اولویت‌های مهم ما است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌ها و ساختارهایی که در کشور داریم در راه پیشرفت طب ایرانی  قدم برداریم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: حلقه گمشده امروز ما «هویت» است که از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری‌که شاهد هستیم برخی قدرت‌های دنیا برای تسلط بر سایر کشورها ابتدا تلاش می کنند تا هویت آن‌ها را از بین ببرند و یا برخی از کشورهای فاقد هویت تاریخی برای خود هویت جعلی می‌سازند درحالی‌که ایران دارای هویت دیرینه ای است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند و امروز طب ایرانی می‌تواند هویت و تاریخ ایران را به تمام دنیا نشان دهد.

وی تصریح کرد: نباید با نگاه سکولار طب ایرانی را جدا ببینیم و همه دانشکده‌های ما بایستی در حوزه طب ایرانی فعال باشند و در تمام مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی طب ایرانی تدریس شودچرا که هر چه  قدر قائل به محدود شدن طب ایرانی باشیم مانع رشد آن می‌شویم.

دکتر عین اللهی با اشاره به این‌که ما از طب ایرانی مستند به شواهد علمی حتماً حمایت می‌کنیم چرا که جزو افتخارات ملی ما محسوب می‌شود، تصریح کرد: اسناد بالادستی زیادی همچون سیاست‌های بالادستی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی وجود دارد اما می‌توان با کمک نمایندگان محترم مجلس اسناد بالادستی محکم تری ایجاد کرد تا بعدا‌ً با تغیر مدیریت‌ها و یا سلایق شخصی افراد دچار وقفه نشویم.

پس از سخنرانی وزیر بهداشت نوبت به بخش اعطای جوایز رسید که اگر چه قرار بود در آخر مراسم از برگزیدگان تقدیر به عمل آید اما به دلیل برنامه‌های فشرده وزیر محترم بهداشت زودتر از موعد اجرا شد. 

 

اعطای جوایز به برترین‌های حوزه علمی، فرهنگ و هنر و کووید 19

مجری مراسم با اعلام این بخش از برنامه، برگزیدگان را برای تقدیر و دریافت جوایز به جایگاه دعوت کرد و در ادامه با حضور وزیر محترم بهداشت، رئیس سازمان نظام پزشکی و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از 28 برگزیده از برترین‌های حوزه علمی، فرهنگ و هنر و کووید 19 تقدیر به عمل آمد:

در ابتدا از خانم دکتر آسیه جوکار و دکتر زهرا معماریانی به عنوان برگزیدگان بخش آموزشگر برتر در رشته طب ایرانی و داروسازی سنتی با اعطای نشان "استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی" تقدیر به عمل آمد.

محمد صادق عادل مهربان نیز به عنوان برگزیده دانشجو برتر در رشته طب ایرانی معرفی شد.

همچنین از دکتر محمد هاشم پور ، دکتر محمد حسین فرزایی، و دکتر آرمان زرگران به عنوان سه پژوهشگر برتر در رشته های طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی تقدیر به عمل آمد که هر سه موفق به کسب نشان "استاد دکتر سید جلال مصطفوی" شدند.

دکتر سمانه سلیمانی و نرگس تاجیک نیز به ترتیب مفتخر به کسب عنوان پژوهشگر جوان برتر در رشته داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی شدند. و نشان "استاد دکتر سید جلال مصطفوی" به آنان اعطا شد.

دکتر حسین رضائی زاده نیز عنوان فناوربرگزیده را به خود اختصاص داد. و نشان "حکیم مؤمن تنکابنی" را دریافت کرد.

در بخش مقاله برتر نیز به ترتیب از مقاله های دکتر مولود فخری در رشته طب ایرانی، دکتر غزاله مصلح در رشته داروسازی سنتی و  دکتر سیدحامد موسوی اصیل در رشته تاریخ پزشکی تقدیر به عمل آمد.

انجمن علمی طب سنتی ایران، دکتر غلامرضا امین و دکتر محمد مهدی احمدیان عطاری نیز به عنوان برگزیده بخش کتاب برتر به ترتیب در رشته های طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی معرفی شدند.

در بخش مراکز ارائه دهنده خدمات بالینی؛ دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزیده شد.

همچنین در بخش کووید 19، دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش و در بخش دانشجویی کووید 19، دکتر آزاده زارعی و دکتر سید پیمان خامه چی به عنوان برگزیده برتر معرفی شدند.

در ادامه نشان "حکیم عقیلی خراسانی" به دو پیشکسوت برتر؛ دکتر فریبرز معطر و دکتر عبدالله بهرامی اعطا شد.

در بخش فرهنگ و هنر نیز علی بلندنظر و محمدتقی ناصری راد موفق به کسب مقام اول بخش فیلم کوتاه برای کارگردانی فیلم "طاووسها پرواز را نمی‌فهمند" شدند. همچنین هادی کیانی فلاورجانی، نویسنده و تهیه کننده فیلم کوتاه "زاغ وکشاورز" مقام دوم فیلم کوتاه را از آن خود کرد. و طیبه مینایی پور موفق به کسب مقام شایسته تقدیر این محور برای فیلم "میکروب دوست داشتنی" شد.

سید علی رضویان و محمدرضا بهرام دربخش عکاسی به ترتیب موفق به کسب مقام اول و دوم شدند.

در بخش داستان کوتاه نیز عباس قدیر محسنی و طهورا صابرین به ترتیب مقام اول و دوم را از آن خود کردند. 

اجرای گروه موسیقی فراق برنامه بعدی این مراسم بود. پس از این بخش دکتر روجا رحیمی، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر کمیته علمی جشنوار، گزارشی از روند برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی ارائه کرد.

 

گزارشی از روند برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی

دکتر «روجا رحیمی» رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کمیته علمی دومین جشنواره طب ایرانی، ، جشنواره طب ایرانی را بزرگترین رویداد عرصه طب ایرانی دانست که از سال 1397 به منظور تقدیر از برگزیدگان حوزه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی شکل گرفت. وی در سخنان خود خاطرنشان کرد: دومین جشنواره طب ایرانی را در شرایطی برگزار می کنیم که سلوک خرمندانه و منطقی فعالان این حوزه منجر به دستاوردهای شگرفی در زمینه آموزش، پژوهش، فناوری و درمان شده است و جشنواره طب ایرانی فرصت معرفی این دستاوردها را مهیا می سازد. 

وی در ادامه به شرح اقدامات صورت گرفته در این دوره از جشنواره پرداخت.

دکتر رحیمی با بیان اینکه ذیل کمیته علمی جشنواره 4 تیم آموزش، پژوهش، درمان و بخش فرهنگ و هنر جهت داوری بخش های مختلف جشنواره تشکیل شد، گفت: در طی روند فعالیت جشنواره، 20 جلسه شـورای طـرح و برنامه دبیرخانه دائم، 3 جلسه شورای سیاستگذاری و 12 جلسـه کمیته علمی داوری تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره  565 نفر شرکت کردند، ویژگی این دوره از جشنواره را نسبت به دوره قبل، قرار گیری دو بخش ویژه کووید 19 و فرهنگ و هنر در کنار بخش علمی دانست و گفت: بیشترین تعداد شرکت کننده در بخش «کووید-19 »، بود بعد از آن محورهای پژوهشگر برتر، مرکز درمانی ارائه دهنده خدمات بالینی برتر، داستان کوتاه و عکاسی بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص دادند.

دبیر کمیته علمی دومین جشنواره طب ایرانی افزود: در نهایت 28 برگزیده انتخاب شد که به تفکیک در بخش آموزش: 3 برگزیده ، بخش پژوهش: 12 برگزیده، بخش درمان: 1 برگزیده، بخش «کووید 19»: 3 برگزیده، بخش فرهنگ و هنر: 7 برگزیده و پیشکسوت برتر: 2 برگزیده انتخاب شدند.

وی در پایان تصریح کرد: متولی برگزاری جشنواره؛ دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بود اما جادارد از حامیان جشنواره، انجمن علمی طب سنتی ایران، ستاد توسعه علم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تمامی عوامل اجرایی جشنواره قدردانی شود.

 

لینک کوتاه: http://pm.behdasht.gov.ir/XQ4