به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در این مراسم، دکتر «بهرام عین الهی»، وزیر بهداشت و رییس محترم دومین جشنواره طب ایرانی با تأکید بر این که باید از کارهای تکراری و فاقد جنبه نوآورانه پرهیز کرد، گفت: اقداماتی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود باید جنبه  نوآورانه داشته باشد و امروز می‌توان گفت یکی از کارهای نو و تحول آفرین در وزارت بهداشت برگزاری جشنواره طب ایرانی است. 

وی با بیان این‌که طب ایرانی میراث گران‌بهایی است که علی‌رغم قدمت چندین هزار ساله متأسفانه در سال‌های متمادی فراموش شده بود  و امروز احیای آن یکی از اولویت‌های مهم ما است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌ها و ساختارهایی که در کشور داریم در راه پیشرفت طب ایرانی  قدم برداریم.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی که نحوه زندگی مردم به مهم‌ترین مشکل روز دنیا تبدیل شده است و کشور ما نیز به دلیل ارمغان‌هایی که از زندگی غرب داشته ایم؛ همچون سبک غذایی کاذب و مضری که به کشور وارد شد و نحوه زندگی مردم را تغییر داد، اهمیت و ضرورت استفاده از طب ایرانی بیش از پیش احساس می شود چرا که طب ایرانی می‌تواند با دستورات حفظ الصحه سبک زندگی مردم و حتی روحیات معنوی آن‌ها را اصلاح کند لذا من از همه می‌خواهم تا از این طب استفاده کنند و آن را گسترش دهند تا کمتر شاهد آسیب ها و بیماری‌های غیرواگیردار همچون فشار خون و دیابت که متأسفانه عمدتا به دلیل سبک زندگی غلط ایجاد می‌شود باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: حلقه گمشده امروز ما «هویت» است که از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری‌که شاهد هستیم برخی قدرت‌های دنیا برای تسلط بر سایر کشورها ابتدا تلاش می کنند تا هویت آن‌ها را از بین ببرند و یا برخی از کشورهای فاقد هویت تاریخی برای خود هویت جعلی می‌سازند درحالی‌که ایران دارای هویت دیرینه ای است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند و امروز طب ایرانی می‌تواند هویت و تاریخ ایران را به تمام دنیا نشان دهد.

رییس دومین جشنواره طب ایرانی با بیان این‌که هویت می‌تواند باعث پیشرفت شود چرا که به لفظ «ما می‌توانیم» جان می بخشد، اظهار داشت: تاریخ نشان می‌دهد که یک ایرانی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و امروز ایران و ایرانی در دنیا به عنوان یک افتخار مطرح است.

وی ادامه داد:  وقتی نام ایران در دنیا برده می‌شود یعنی امام خمینی، مقام معظم رهبری،  قاسم سلیمانی، هشت سال دفاع مقدس، کادر بهداشت و درمان که در مقابله با کرونا حتی یک ثانیه عقب ننشست و در میدان حاضر بود؛ پس باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و طب ایرانی جدا از بحث علمی و محتوایی، می‌تواند نمایانگر این هویت تاریخی باشد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بیش از هر چیز به دنبال هویت دادن به دانشجویان عزیزمان باشیم تا به تاریخ کشورمان افتخار کنند لذا من پیشنهاد می‌کنم در خصوص تاریخ پزشکی و ایجاد هویت حتما اقدامات موثری صورت بگیرد و حتما عکس مفاخر پزشکی کشورمان همچون بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا در دانشکده‌های کشور نصب شود زیرا بدون هویت رشدی حاصل نمی شود و با هویت می‌توانیم به سرعت پیشرفت کنیم.

وی تصریح کرد: نباید با نگاه سکولار طب ایرانی را جدا ببینیم و همه دانشکده‌های ما بایستی در حوزه طب ایرانی فعال باشند و در تمام مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی طب ایرانی تدریس شود.

وزیر بهداشت با اشاره به این مطلب که هر چه  قدر قائل به محدود شدن طب ایرانی باشیم مانع رشد آن می‌شویم، افزود: در واقع کیفیت با کمیت ایجاد می‌شود و اگر شرایطی را فراهم کنیم تا کمیت طب ایرانی را بالا ببریم و ذهن‌های مختلفی با این طب غنی آشنا شوند قطعا رشد بهتری پیدا خواهد کرد اما اگر به واسطه نگاه سکولار و یا انحصارطلبی برخی افراد این اتفاق نیفتد پیشرفت طب ایرانی با کندی مواجه خواهد شد.

رئیس دومین جشنواره طب ایرانی با بیان این‌که در کنار ساختارهای جدید باید از ساختارهای موجود نیزدر راه پیشرفت طب ایرانی استفاده کنیم، گفت: طب ایرانی باید در کتاب های درسی، آموزش پزشکی عمومی، پرستاری و سایر رشته ها  تدریس شود و این اقدام فارغ از جنبه محتوایی و علمی آن برای دانشجویان ایجاد هویت می‌کند و این چیزی است که ما امروز به آن نیاز داریم.

وی با اشاره به زحمات دو استاد پیشکسوت مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی و جناب اقای دکتر عبدالله بهرامی که در جلسه حضور داشتند، گفت: این دو بزرگوار در سال 84 کمیته طب سنتی را در معاونت آموزشی ایجاد کردند و با تلاش این دو استاد پیشکسوت رشته کارشناس ارشد طب سنتی و سپس phd طب سنتی ایجاد شد که بنده افتخار آن را دارم که امضای من زیر این دو رشته است و پس از آن هشت دانشکده طب سنتی افتتاح شد.

وزیر بهداشت افزود: البته اساتید چشم اندازهایی را قائل بودند که هنوز به آنها نرسیده‌ایم و من  فکر می‌ک‌نم که امروز فرصت آن است که طب ایرانی به سرعت در مسیر رشد قرار بگیرد.

وی ضمن ابراز تأسف از این‌که در جامعه شاهد رشد کمی جریان‌های غیرعلمی که با عناوین مختلفی فعالیت می‌کنند هستیم، گفت: امروز رشد این جریان خارج از کنترل است در حالی‌که اگر در طب ایرانی رشد علمی با استاندارهای مشخص و مستندات قوی سرعت بگیرد، خودبخود جلوی رشد جریان‌های غیر علمی گرفته خواهد شد.

دکتر عین اللهی با اشاره به این‌که ما از طب ایرانی مستند به شواهد علمی حتماً حمایت می‌کنیم چرا که جزو افتخارات ملی ما محسوب می‌شود، تصریح کرد: اسناد بالادستی زیادی همچون سیاست‌های بالادستی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی وجود دارد اما می‌توان با کمک نمایندگان محترم مجلس اسناد بالادستی محکم تری ایجاد کرد تا بعدا‌ً با تغیر مدیریت‌ها و یا  سلایق شخصی افراد دچار وقفه نشویم.

وی افزود: هدف اصلی ما تأمین نیروهای انسانی مجرب و آموزش دیده و توانمند در این عرصه است چرا که وزارت بهداشت شرعاً و قانوناً متولی سلامت مردم است و در این حوزه هرگز تابع مسائل سیاسی کشور قرار نمی‌گیرد و لذا هر چیزی که بتواند سلامت مردم را تأمین کند و به نفع مردم باشد از آن حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: کرونا یک فاجعه ملی بود که متأسفانه در موج پنجم و پیک پنجم روزانه پنجاه هزار مبتلا و بالای هفتصد نفر در روز مرگ و میر داشتیم و با یک اراده و حرکت ملی کنترل شد. این در حالی است که اگر همراهی مردم نبود، وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌توانست شرایط را تغییر دهد و شاید بیش از یک سال مدیریت آن طول می‌کشید اما با آمدن مردم در صحنه شرایط به سرعت تحت کنترل قرار گرفت به طوری‌که امروز طبق آمارها ایران در سرعت واکسیناسیون رتبه اول را در جهان دارد .

وی همچنین ضمن تشکر از حضور خانم دکتر حسینی یکتا در کمیته علمی وزارت بهداشت، گفت: انتظار ما این است که عزیزان بیشتری از پزشکان طب ایرانی در این کمیته حضور پیدا کنند و مستندات علمی داروهای گیاهی را ارائه دهند تا هرچه زودتر به ثبت برسد که البته تعدادی از این داروها نیز در سازمان غذا و دارو به تأیید رسیده است .

دکتر عین اللهی ادامه داد: در واقع اینجا همان  بحث ادغام مطرح است  که بنده بسیار به آن اعتقاد دارم و امیدوارم با اجرا شدن طرح ادغام در همه سطوح بتوانیم از این عزیزان استفاده کنیم.

وی افزود: در نهایت این مطلب را خدمت شما عرض می‌کنم که ما  در وزارت بهداشت  با اسناد بالا دستی موجود و اسناد بالادستی که بعداٌ ایجاد خواهیم کرد بنا داریم تا از تمام ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل در جهت ارتقای سلامت مردم استفاده کنیم و نکته پایانی این‌که خیر الامور أوسطها یعنی نه نفی طب سنتی صحیح است و نه این‌که بگوئیم طب سنتی تمام بیماری‌ها را درمان می‌کند.