دبیرخانه دائم دومین جشنواره طب ایرانی ضمن سـپاس از تـلاش تمـامی شرکت کنندگان و اندیشه ورزان عرصه فکر و فرهنگ که با  ارسال آثـار علمی و هنری خود، بستری مناسب در جهت پویـایی فکـر و اندیـشه در جامعـه علمی کشور فراهم آوردند، نکاتی را در خصوص روند ثبت نام شرکت کنندگان و داوری این جشنواره به اطلاع می‌رساند:

پیش از ثبت نام

  1. در اردیبهشت 1400؛  مقارن با ابلاغ حکم خانم دکتر نفیسه حسینی یکتا؛ مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره توسط مقام عالی وزارت، دبیر خانه دائم دومین جشنواره طب ایرانی کار خود را آغاز کرد.

  2. در تاریخ 19/02/1400 دکتر حسینی یکتا با ابلاغ احکامی مسئول دبیرخانه دائم این دوره از جشنواره را به منظور  هماهنگی و برنامه ریزی جهت تسهیل اجرای سیاست‌های کلی جشنواره ، دبیر کمیته اجرایی، به منظور تسهیل روند اجرایی وامور مالی، دبیر بخش روابط عمومی و اطلاع رسانی،  به منظورتبلیغات و معرفی گسترده جشنواره، دبیر بخش فناوری اطلاعات به منظور راه اندازی سایت جشنواره طب ایرانی  و تسهیل امور سامانه جشنواره شامل  ثبت نام، داوری، انتخاب برگزیدگان و ارتباط با شرکت کنندگان و کمیته نظارت و ارزیابی را جهت بررسی کلی امور جشنواره  منصوب کرد.

  3. در تاریخ 19/02/1400 حکم دبیر علمی جشنواره ابلاغ شد و پس از آن در تاریخ 11/03/1400 به ازای هر چهار محور اصلی جشنواره یعنی آموزش، پژوهش، درمان و فرهنگ و هنر یک نفر به عنوان ناظر انتخاب شد.

  4. در جلسات متعدد کمیته علمی معیارها و سنجه های داوری و نحوه امتیازدهی مشخص شد.

  5. پس از مشخص شدن معیارهای ارزیابی فرم‌های الکترونیک ثبت مدارک و فرم های داوری آنلاین توسط بخش فناوری اطلاعات و سامانه جشنواره را طراحی شد.

  6. در اولین جلسه شورای سیاست گذاری، در تاریخ 12 تیرماه 1400، از پوستر و سایت جشنواره طب ایرانی رونمایی شد و همزمان دستورالعمل جشنواره، محورها و موضوعات، شرایط پذیرش، ملاک‌های مورد توجه هیات داوران بخش آموزش، روش شرکت،  نمونه فرم ارسالی برای هر محور و جوایز بر روی سایت قرار گرفت.

 

آغاز ثبت نام

  1. از تاریخ 20 تیرماه الی 15 مهرماه زمان اعلام شده جهت ثبت نام  متقاضیان در جشنواره بود که در این بازه زمانی شرکت کنندگان می‌بایست؛ ضمن انتخاب محور مورد نظر، مدارک خود را از طریق وبسایت جشنواره ارسال می‌کردند و این مرحله به منزله ثبت نام موقت بود.

  2. پس از ثبت نام موقت، پیامک درخواست انتخاب محور و ثبت نهایی برای تمامی افراد ارسال شد. همچنین جهت رفع نواقص با شرکت کنندگان تماس تلفنی برقرار شد تا نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایند. شرکت کنندگان می‌بایست تا تاریخ 15 مهرماه با تکمیل فرم نهایی و ارسال اثر خود به دبیرخانه ثبت نام خود را نهایی می‌کردند.

  3. ثبت نام و مهلت ارسال آثار در تاریخ 15 مهرماه به اتمام رسید و در نهایت 565 نفر در این جشنواره شرکت کردند.

  4. در این مرحله مجددأ تمامی مدارک مورد بررسی قرار گرفت و در مواردی که نقص مدارک  وجود داشت از طریق ادمین اطلاع رسانی شد.

 

پیش از داوری

در تاریخ 17 مهرماه تیم داوری توسط سرگروه‌ها تشکیل شد، روند داوری از تاریخ 17 مهرماه آغاز و تا 1 آبان ماه ادامه داشت. در این مرحله ابتدا بررسی هوشمند آثار توسط سامانه صورت گرفت؛ بدین صورت که تمامی معیارها جهت انتخاب افراد طبق فرمول امتیازبندی محاسبه و در نهایت اطلاعات برگزیدگان در اختیار داوران هر محور قرار گرفت.

 

داوری

  1. داوران همزمان با بررسی مستندات توسط سامانه، داوری آثار را آغاز و بر اساس معیارهای ارائه شده توسط کمیته علمی و بررسی دقیق مستندات و اطلاعات تکمیلی توسط شرکت کنندگان، به ثبت امتیازها پرداختند و پس از آن مجموع امتیازها توسط سامانه محاسبه شد.

  2. در  مرحله بعد  گزارش تیم‌های داوری توسط سرگروه ارائه و منتخبین کمیته داوری معرفی شدند.

 

انتخاب برگزیدگان

در تاریخ 8 آبان ماه، پس از اتمام روند داوری اسامی برگزیدگان پیشنهادی به شورای سیاست‌گذاری اعلام شد تا در خصوص انتخاب نهایی برگزیدگان تصمیم نهایی اتخاذ شود. 

 

جلسه نهایی کمیته داوری

در سومین جلسه شورای سیاستگذاری، پیشنهادات در خصوص پیشکسوت برتر بررسی و در نهایت دو تن از اساتید به نام به عنوان  پیشکسوت برتر انتخاب شدند.

 

استقبال از جشنواره طب ایرانی

 

آمار بازدیدکنندگان سایت جشنواره طب ایرانی: 40945

 

 

آمار ثبت نام کنندگان سایت جشنواره طب ایرانی: 565

 

 

 

میزان شرکت کنندگان هر بخش

بیشترین میزان شرکت کننده در بخش «کووید-19 » بود و بعد از آن، محورهای پژوهشگر برتر، مرکز درمانی ارائه دهنده خدمات بالینی برتر، داستان کوتاه و عکاسی بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

در انتها دبیرخانه دائم جشنواره، از حامیان دومین جشنواره طب ایرانی؛ انجمن علمی طب سنتی ایران، ستاد توسعه علم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تمامی عوامل  اجرایی جشنواره سپاس ویژه مبذول می‌دارد و امیدوار است در سال‌های آتی نیز این مسیر قرین توفیق باشد.