به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ روز دوشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ اولین نشست شورای سیاست گذاری سومین جشنواره طب ایرانی با حضور اعضای شورای سیاست گذاری و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا؛ مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و دبیر سومین جشنواره طب ایرانی  در ابتدای جلسه ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه و ارائه توضیحاتی در خصوص جشنواره‌های قبل، اهمیت این رویداد علمی-فرهنگی را تبیین کرد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سال گذشته جشنواره طب ایرانی در شرایط ویژه کرونایی برگزار و با استقبال خوب نخبگان علمی و هنری مواجه شد، تاکید کرد:  هدف از جشنواره طب ایرانی شناسایی و به فعلیت رساندن ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه طب ایرانی و شناسایی نخبگان و فعالان این حوزه است که ثمره آن را در جشنواره های قبل دیده ایم و هدف ما امروز این است که بتوانیم با همفکری اساتید و اعضای شورای سیاست‌گذاری گام‌های بعدی را محکم تر از قبل برداریم.

در ادامه جلسه دکتر روجا رحیمی رییس کمیته علمی جشنواره به ارائه توضیحاتی در خصوص بخش ها و محورهای مختلف جشنواره و اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته پرداخت.

پس از آن اعضای شورای سیاست گذاری نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره ارائه دادند.  دکتر فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جشنواره طب ایرانی یک جشنواره مهم و استراتژیک است، گفت: باید به دنبال تقویت بعد استراتژیک و بین الملل جشنواره باشیم. وی همچنین بر اهمیت گنجاندن بخش سلامت الکترونیک در حوزه طب ایرانی در این رویداد تاکید کرد.

دکتر محمدبیگی ضمن تاکید بر ضرورت پوشش رسانه‌ای و اطلاع رسانی همگانی و قوی از طرق مختلف، بخصوص با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، وجود پیوست هنری و رسانه ای قوی و متنوع در این جشنواره را  با نگاه کلان بین المللی ضروری دانست و پیشنهاداتی را برای محورهای مختلف جشنواره ارائه داد. رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی قرار دادن محور ویژه جمعیت در سومین جشنواره طب ایرانی را اقدامی ارزشمند دانست.  

دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره با اشاره به رتبه ۴ طب ایرانی در مقالات علمی جهان تصریح کرد: ما به راحتی میتوانیم از مرجعیت علمی طب ایرانی سخن بگوییم . وی همچنین بر اهمیت ورود طب ایرانی با رویکرد اصلاح سبک زندگی در کتب درسی دانش آموزان تاکید کرد.

همچنین دکتر زهرا شیخی مبارکه، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت رشته طب ایرانی در کشور ما مغفول مانده و نیاز است تا در نشست ها، همایش ها و جشنواره های علمی این مساله جبران شود، گفت: برگزاری جشنواره طب ایرانی یکی از اقداماتی است که می‌تواند ظرفیت‌های طب ایرانی را در حوزه پژوهش، آموزش و درمان به خوبی نشان دهد و دانش آموزان و دانشجویان رشته‌های دیگر را با طب ایرانی آشنا کند.

رییس کمیته طب‌ ایرانی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: جشنواره می‌تواند آورده زیادی داشته باشد و در این راستا بهره‌گیری از سیاست های تشویقی باید مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست دکتر محسن ناصری، رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی دانشگاه شاهد با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و تاکید ایشان بر بحث پیشگیری و سلامت محوری، جشنواره را بستری برای گفتمان سازی در این حوزه دانست .

همچنین دکتر سیدعلی مظفرپور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه برخی رشته‌های تحصیلی نوین در علوم پایه و علوم پزشکی بر روی تفاوت های فردی تحقیق و مطالعه دارند؛ میتوان پیشنهاد نگاه ویژه به پژوهش‌های پایه را در جشنواره مطرح نمود.

دکتر امیرحسین جمشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران نیز با ارائه پیشنهاداتی در خصوص تولیدات فرآورده های دارویی و غذایی بر پایه طب ایرانی؛ معرفی فعالان این حوزه را در جشنواره، اقدامی موثر و کارآمد در توسعه داروسازی سنتی دانست.

دکتر مهدی سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی نیز در این جلسه بر تقویت نگاه فناورانه و دانش بنیان با استفاده از ظرفیت هسته های خلاق و شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و به نمایندگی از معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت خود را از سومین جشنواره طب ایرانی اعلام کرد.

گفتنی است سومین جشنواره طب ایرانی در تاریخ چهارم بهمن ماه 1401، برگزار می‌شود، علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام به پایگاه جشنواره به نشانی http://pmfestival.ir مراجعه کنند.