به گزارش روابط عمومی دفتر طب‌ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر روجا رحیمی، دبیر کمیته علمی سومین جشنواره طب‌ایرانی با بیان اینکه این جشنواره‌ها با هدف شناسایی، معرفی و قدردانی از استعداد‌های برتر علمی و سوق دادن دستاورد‌های علمی-پژوهشی به سمت کاربردی شدن برگزار می‌شوند، گفت:  با توجه به دستاورد‌های علمی فراوانی که در این سال‌ها در رشته طب‌ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی به دست آمده، برگزاری چنین جشنواره‌هایی که بتواند گوشه‌ای از پژوهش‌ها و تولیدات علمی را معرفی و به شناخته شدن این مکتب غنی و همچنین توسعه عالمانه و منطقی آن کمک کند، الزامی است.

وی در خصوص ساز وکار برگزاری جشنواره سوم گفت: در کمیته علمی سومین دوره جشنواره طب‌ایرانی یک‌سری محور‌هایی مانند جشنواره‌های قبل برای بخش علمی در نظر گرفته شده است، هرکدام از این محور‌ها یک مسئول دارد که مسائل مربوط به آن محور را تحت مدیریت و نظارت وی انجام می‌گیرد و ان‌شاءالله پس از این‌که کاندیدا‌های هرکدام از این محور‌ها مشخص شدند زیر نظر مسئول از محور کمیته تخصصی تشکیل خواهد شد و در خصوص برگزیدگان هرکدام از این محور‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

دبیر کمیته علمی سومین جشنواره طب‌ایرانی افزود: امسال همچنین مانند دو دوره قبل، بخش پیشکسوت برگزیده را هم داریم. انتخاب پیشکسوت برتر توسط شورای سیاست‌گذاری انجام می‌شود و کمیته علمی در انتخاب پیشکسوت برتر نقشی ندارد.

رئیس دانشکده طب‌سنتی دانشگاه تهران در مورد محور‌های این دوره از جشنواره گفت:  ما محور آموزش را داریم که مثل دوره پیشین جشنواره شامل دو زیر محور آموزشگر برتر و دانشجوی برتر است، و محور پژوهش شامل زیرمحور‌های پژوهشگر برتر، پژوهشگر جوان برتر، کتاب برتر و مقاله برتر هست. در حوزه درمان یک مقدار تغییراتی نسبت به دوره قبل جشنواره داریم، در محور درمان سلامتکده برتر را داریم که هم سلامتکده‌های دولتی و هم سلامتکده‌های خصوصی که از معاونت درمان مجوز داشته باشند می‌توانند در این بخش شرکت بکنند و یک محور دیگر که امسال اضافه شده، داروخانه یا مراکز عرضه فراورده‌های طبیعی و سنتی است که در سلامتکده‌ها مستقر هستند و از یک مرکز عرضه فراورده‌های طبیعی و سنتی که با معیار‌های مد نظر کمیته علمی بیشترین تطابق را داشته باشد ان‌شاءالله در مراسم اختتامیه تقدیر می‌شود. ما در جشنواره گذشته بخش فناوری را به عنوان یک زیرمحور بخش پژوهش داشتیم اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید‌ایشان بر اقتصاد دانش‌بنیان تصمیم گرفتیم که امسال فناوری را به عنوان یک محور مجزا داشته باشیم و ذیل محور فناوری چندین زیر محور داریم.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به شیوع بسیار زیاد کووید۱۹ و این‌که به عنوان یکی از معضلات اساسی در حیطه درمان مطرح بود، این موضوع را به عنوان محور ویژه در نظر گرفته بودیم، اظهار کرد: امسال نیز با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت و دغدغه‌هایی که در این خصوص وجود دارد، تصمیم گرفته‌ایم که یکی از محور‌های جشنواره را به جوانی جمعیت اختصاص دهیم و قرار است در این بخش یک برگزیده داشته باشیم که در حیطه‌های مختلف مرتبط با جوانی جمعیت و طب‌ایرانی فعالیت‌های ویژه‌ای را انجام داده باشد. در حیطه آموزش، آموزش‌هایی که در خصوص ناباروری با رویکرد طب‌ایرانی انجام می‌شود، چه  به صورت تخصصی  یا برای عموم جامعه ارائه داده باشد، در حوزه پژوهش، طرح‌های پژوهشی که مرتبط با ناباروری است و یا احتمالاً کتب پژوهشی که در این زمینه تألیف شده‌اند یا مقالاتی که در این حیطه چاپ شده است و همچنین کار‌های فرهنگی ویژه‌ای که در حیطه ناباروری و جوانی جمعیت انجام شده است، در این بخش انتخاب می‌شود.

وی افزود: ما امسال هم به منظور جذب مخاطب عام و توسعه آموزه‌های طب‌ایرانی و سبک زندگی سالم در سطح عامه مردم بخش فرهنگ و هنر را داریم که در این بخش هم یک‌سری زیرمحور‌هایی در نظر گرفته شده است.

دکتر رحیمی در پایان گفت: پیش‌بینی ما این است که این دوره از جشنواره نسبت به دوره گذشته استقبال بیشتری صورت بگیرد. در واقع دو دوره قبلی جشنواره انگیزه‌ای ایجاد کرده تا پژوهشگران و فعالان حیطه طب‌ایرانی اقبال بیشتری به شرکت در جشنواره داشته باشند، همچنین با توجه این‌که سال‌های بیشتری از فعالیت آکادمیک طب‌ایرانی می‌گذرد پیش‌بینی ما این است که مشارکت هم در این دوره از جشنواره بیشتر باشد. مضاف بر این با توجه به این‌که یک افزایشی نسبت به دوره پیشین در زیرمحور‌های تعریف شده در جشنواره داریم؛ تصور می‌کنیم که این جشنواره شمولیت بیشتری داشته باشد و در نتیجه شرکت‌کننده و داوطلبین بیشتری را در این دوره از جشنواره داشته باشیم.