به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ «علی بلند نظر» تهیه کننده و یکی از کارگردانان مستند کوتاه "طاووس‌ها پرواز را نمی‌فهمند" که  در آبان ماه سال جاری موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم از دومین جشنواره طب ایرانی شد، گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم سینما رسانه‌ایست پر نفوذ، تاثیرگذار، تعیین کننده و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و حتی بین المللی از این رسانه بهره‌گیری می‌کنند و این نشان از اهمیت و ضرورت بکارگیری این ابزار را دارد.


وی افزود: در کشور ما هم طبیعتاً سینما مخاطبان خاص خود را دارد و نمی‌توان تأثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

بلند نظر در ادامه درباره پیوند طب ایرانی و هنرسینما چنین گفت: ایران به دلیل سابقه‌ی تاریخی طولانی و نیز اقوام، نژادها و زبان‌های مختلف و اقلیم‌های متفاوت، کشوری است که تجارب و آراء و عقاید طبی شفاهی بسیار مختلف و غنی در آن وجود دارد. در دوران قدیم به خصوص در بین عشایر و ساکنان قسمت‌هایی از این مرز و بوم که به دلایل جغرافیایی صعب‌العبور بوده‌اند، استفاده از این تجارب طبی و روش‌های درمانی آن جزء لاینفک زندگی مردم محسوب می‌شده و تشخیص روش صحیح از غلط و انتقال تجربه‌ها به نسل بعدی حیاتی و ضروری بوده است. با این تفاسیر، حال می‌توان دریافت کرد که امروز چه ابزار و مدیومی بهتر و کارآمدتر از رسانه و بالاخص سینما برای انتقال، تفهیم، تزریق و تاثیرگذاری بر عموم مردم وجود دارد؛  بی شک برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح ملی و بین المللی می‌تواند به اثربخشی این روند کمک شایان توجهی کند.

این مستندساز قشقایی در پایان افزود: همه این صحبت ها خوب و درست ولی در این میانه باید دید مسئولین برای پیوند دادن حوزه طب ایرانی با هنرمندان  عرصه‌های مختلف به خصوص سینما چه تدابیری اندیشیده‌اند. به طور حتم حرکت طبیبان طب ایرانی به همراه هنرهای بصری چون سینما شروعی تازه در فرهنگ و اصالت کشور خواهد بود.

محمد ناصری راد، کارگردان دیگر این مستند گفت: طب سنتی از گذشته تاکنون جزئی از سیستم بهداشتی مردم بوده و توسط آنان به خوبی پذیرفته شده است؛ بخشی از فرهنگ مردم محسوب می‌شود و در حل بعضی از مسائل فرهنگی سلامت، نقش قابل توجهی داشته و می‌توان با استفاده از رسانه‌ها این نقش مهم را برجسته و برای توده‌ها بیش از پیش تبیین کرد.


این کارگردان جوان شیرازی در پایان گفت: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد گسترش طب ایرانی بوده و از همین جا به فعالان فرهنگی و هنری توصیه می‌کنم فعالیت در این زمینه را نادیده نگیرند و از  دست اندرکاران برگزاری جشنواره‌ای با موضوع طب ایرانی کمال تشکر را دارم. امیدوارم این حرکت تداوم و استمرار داشته باشد