به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت دومین جشنواره طب ایرانی باهدف نهادینه کردن آموزه های طب ایرانی در جامعه و شناسایی، معرفی، قدردانی و حمایت از دانشمندان، پژوهشگران و نوآوران برتر و همچنین بسترسازی جهت بهره وری هرچه بیشتر از دستاوردهای پژوهشی اندیشمندان و گسترش بازارهای دانش بنیان و تعامل چند جانبه بین مراکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی طب ایرانی و با شعار "اصلاح سبک زندگی" در سطح ملی و در 3 بخش علمی، فرهنگ و هنر و ویژه(کووید-19) با محورهای اصلی آموزش، پژوهش و درمان در حوزه طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی برگزار می شود.

از دیگر اهداف این رویداد می توان به بستری سازی برای رفع چالش های پیش روی طب سنتی ایرانی و فراهم آوری زمینه تعامل موفق بین پزشکان و پژوهشگران طب سنتی ایرانی و طب رایج اشاره کرد. در این رابطه گفت و گویی داریم با سرکار خانم دکتر روشنک مکبری نژاد، ریاست محترم انجمن علمی طب سنتی ایران و عضو محترم شورای سیاست گذاری دومین جشنواره طب ایرانی:

 

1- همانطور که مستحضرید دومین جشنواره طب سنتی ایرانی در آبان ماه امسال برگذار خواهد شد.  به نظر شما مهمترین دستاورد برگزاری این جشنواره‌ علمی، چه مواردی می‌تواند باشد؟

برگزاری جشنواره طب ایرانی و مشارکت اعضا و رشته های مربوط به آن ضمن نمایش پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در رشته باعث آشنایی بیشتر جامعه با منابع علمی و اصیل طب ایرانی شده و همچنین زمینه های همکاری با سایر مجامع و انجمن های علمی را فراهم می آورد. این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی پژوهشگران، مخترعان، دانشمندان، نوآوران و فناوران برتر حوزه طب ایرانی به متولیان نظام سلامت و مردم می‌باشد که میتواند در توسعه منطقی طب ایرانی تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو می‌توان برگزاری این جشنواره را گامی در جهت رفع چالش ها و توسعه این مکتب طبی دانست.

 

2-  به عنوان رئیس محترم انجمن علمی طب سنتی ایران، مهم‌ترین چالش های پیش روی طب سنتی را چه می‌دانید؟

متاسفانه چالش های بسیار متعدد و متفاوتی در این حیطه وجود دارد. به طور خلاصه دیدگاه‌های همراه با  افراط و تفریط (مخالفت یا موافقت مطلق) که در مورد طب سنتی در جامعه وجود دارد باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای این مکتب طبی شده است. همه متخصصین دانشگاهی تحصیل کرده رشته طب ایرانی با دیدگاه منطقی و علمی و بدور از هر گونه تعصب نسبت به طب رایج یا طب سنتی؛ به درمان، پژوهش و آموزش مشغول هستند اما با توجه به استقبال عمومی نسبت به انواع طب های مکمل به ویژه طب سنتی و از طرفی نبود نظارت های مناسب و عدم حمایتهای کافی از جانب نهادهای مرتبط، متاسفانه شاهد بروز و شیوع انواع تخلفات و جرائم مداخله گرانه، هستیم که علاوه بر صدمات و لطمات جبران ناپذیر باعث بدبینی نسبت به طب سنتی آکادمیک اصیل ایرانی خواهد شد. آنچه که نگران کننده می‌باشد، استفاده نابجا از این مکتب طبی و نبود زیرساخت‌های لازم هم در حوزه توسعه منطقی و صحیح و هم در حوزه نظارت می‌باشد. چالش مهم دیگر نهادینه کردن طب سنتی در نظام خدمات سلامت در کشور و ساختارمند کردن خدمات طب سنتی بویژه در حوزه اجرا می‌باشد که ضعف در اجرای قوانین بالادستی در حوزه طب سنتی از مهم‌ترین مصداقهای آن می‌باشد.

 

3- یکی از چالش هایی که در مسیر نهادینه کردن طب سنتی در نظام خدمات سلامت در کشور و ساختارمند کردن آن وجود دارد و به درستی به آن اشاره کردید ضعف در حوزه اجرای قوانین بالادستی است، آیا برگزاری این جشنواره را می‌توان گام موثری در رفع مشکلات اجرایی و تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور دانست؟

مسلماً این جشنواره گامی هر چند کوچک در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور در زمینه توسعه طب سنتی در کنار طب رایج خواهد بود. به عنوان نمونه در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، ۱۱ راهبرد و ۴۸ اقدام ملی برای توسعة طب سنتی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در نظر گرفته شده است. در این سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، جزییات آن و این‌ موضوع مطرح شده است که چگونه باید به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم.

جشنواره طب ایرانی فرصتی مناسب برای معرفی پژوهشگران، مخترعان، دانشمندان، نوآوران و فناوران برتر حوزه طب ایرانی به متولیان نظام سلامت و مردم می‌باشد که می‌تواند در توسعه منطقی طب ایرانی تاثیر بسزایی داشته باشد

4- یکی از نیازهای امروز جامعه تقویت زمینه گفتمان، تعامل و تبادل نظر دو مکتب طب رایج و ایرانی است. چه راهکارهای عملی برای تحقق این امر پیشنهاد دارید؟ برگزاری چنین جشنواره‌هایی تا چه اندازه می‌تواند به تحقق این مساله کمک کند؟

به نظر می‌رسد برگزاری چنین جشنواره‌هایی، بالقوه موضوعیت چندانی برای تبادل نظر بین دو مکتب طبی نداشته باشد. طب رایج و طب ایرانی مکمل یکدیگر هستند و نباید مقابل هم قراربگیرند. برای تعامل بین دو طب با توجه به این که جامعه آکادمیک ما هنوز به صورت کامل پتانسیل‌های طب سنتی را نمی‌شناسند یا باور ندارند یا به نوعی انکار می‌کنند، در مرحله اول باید گفتمان علمی با جامعه پزشکی صورت پذیرد و این موضوع همکاری دو جانبه را میطلبد. مشکلِ عدم اشنایی جامعه پزشکی نسبت به توانمندی های طب ایرانی، با آموزش و پژوهش صحیح و علمی برطرف می‌شود و مسیر را برای گفتمان، تعامل و تبادل نظر دو مکتب طب رایج و ایرانی باز می‌کند.

 

5- به عنوان یکی از اعضای محترم شورای سیاست گذاری دومین جشنواره طب ایرانی آیا نسبت به جشنواره قبلی پیشرفتی می‌بینید؟

جشنواره قبلی که اولین جشنواره طب ایرانی بود در سال 1397 در همدان آرامگاه بوعلی برگزار شد و در زمان خود و با توجه به امکانات موجود در حد مطلوب و قابل قبول برگزار شده بود. این جشنواره که دومین جشنواره می‌باشد با رویکردی جدید نسبت به دوره نخست برگزار می‌شود؛ که می‌توان به تشکیل کمیته‌های علمی جهت تعیین استانداردهایی برای امتیازدهی و سنجش بخش‌های مختلف، تشکیل شورای سیاست‌گذاری، اطلاع‌رسانی به‌موقع و افزودن بخش‌هایی برای مشارکت عموم مردم، فرهنگ و هنر و بخش مربوط به کووید اشاره کرد. برنامه‌ریزی مناسب و در وقت مقرر، اطلاع‌رسانی همه جانبه و سازمان‌دهی مناسب از نقاط قوت این جشنواره بشمار می‌رود.

6- سازوکار پیشنهادی شما برای اجرای بهتر و با شکوهتر جشنواره چیست؟

برای اجرای منظم و باشکوه جشنواره مهم‌ترین بحث برنامه‌ریزی دقیق از یک طرف و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی وسیع در حوزه‌های مختلف آن می‌باشد. مسلماً داشتن برنامه بلندمدت برای برگزاری این جشنواره‌ها به مرور در اجرای هر چه بهتر آن بسیار مؤثر می‌باشد.