به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا، دبیر سومین جشنواره طب ایرانی ضمن خیر مقدم خدمت مهمانان جشنواره؛ گفت: اگرچه در سال‌های قبل خاطرات خوبی از برخی رفتارها در وزارت بهداشت که ناشی از جهل نسبت به این علم بومی بود نداشتیم، اما امروز در دولت سیزدهم، در سند تحول دولت مردمی، توسعه  طب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های آن مورد تاکید ویژه قرار گرفته و به منظور تحقق اهداف استاد بالادستی موظف به انجام اقدامات موثر در این زمینه هستیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به اقداماتی که برای طب ایرانی در سال گذشته در وزارت بهداشت انجام شده، افزود: در حوزه آموزش که پاشنه توسعه هر حوزه‌ای است؛ تسهیل  راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی انجام شده و حالا دانشکده‌های علوم پزشکی متقاضی تاسیس دانشکده‌های طب ایرانی هستند. آموزش دو واحد طب ایرانی در هفت رشته و تدوین درسنامه برای این رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها از کارهای دیگری است که در این زمینه انجام شده و بیش از ۶۰ هزار دانشجو تا به امروز این رشته را گذرانده‌اند. همچنین پیشنهاد برگزاری دوره‌های مهارتی برای رشته‌های پرستاری و پزشکی از جمله کارهایی است که صورت گرفته است.

دبیر سومین جشنواره طب ایرانی با اشاره به اقدامات ساختاری و زیر بنایی که در این یک سال اخیر صورت گرفته است، عنوان کرد: راه‌اندازی دبیرخانه طب ایرانی و مکمل در نظام پزشکی و راه‌اندازی کارگروه احیای میراث مکتوب با حضور مراکز اسناد برای حفظ آثار و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی از اقدامات دیگری است که انجام شده است.

وی افزود: در حوزه درمان یکی از مهم‌ترین اقداماتی که شکل گرفت قطعی شدن تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ویزیت متخصصان طب ایرانی با انجام پروژه‌های هزینه اثر بخشی بود، اگرچه هنوز ۱۰۰ درصد هزینه از جیب مردم است ولی اقداماتی در این خصوص انجام شده که نگاه ویژه مسئولین را می‌طلبد.

دکترحسینی یکتا با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در حوزه درمان؛ گفت: ابلاغ ضوابط و چک‌لیست‌های حضور متخصصان طب ایرانی در درمانگاه‌ها به عنوان سطح دو ارائه خدمت، همچنین تدوین ۲۴ راهنمایی بالینی و راه‌اندازی کلینیک‌های بین رشته‌ای جزو بحث‌هایی است که توانمندی طب ایرانی را مشخص کرده است.

دبیر سومین جشنواره طب ایرانی تصریح کرد: نقطه مقابله و برخورد مردم با نظام سلامت خانه‌های بهداشت است و شاه کلید کنترل بیماری‌های غیر واگیر اصلاح سبک زندگی است و آموزه‌های طب ایرانی در تصحیح سبک زندگی تاثیر بسیار دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی ادامه داد: طب ایرانی و داروسازی سنتی ظرفیتی است که می‌تواند چرخ‌های اقتصاد کشور را بچرخاند و یکی از اتفاقات در جریان این است که با مشارکت دفتر طب ایرانی و سازمان غذا و دارو به منظور تسهیل روند تولید و توزیع تدوین آیین‌نامه‌های تسهیل‌گرانه در دست انجام است که به زودی با ابلاغ آن شاهد انقلاب در این حوزه خواهیم بود.

وی افزود: هر اقدام در راستای بین‌المللی سازی طب ایرانی، علاوه بر آن که ظرفیت‌های این حوزه را نشان می‌دهد فرهنگ جمهوری اسلامی را منتقل می‌کند و ما در دفتر طب ایرانی این حوزه را جدی دنبال می‌کنیم و با توجه به پذیرفته شدن رسمی طب ایرانی در این سازمان، از این پس مسیر برای بین‌المللی شدن هموارتر می‌شود.

دکتر حسینی یکتا در پایان با اشاره به رونمایی از طرح نهضت سواد سلامت آموزی گفت: این نهضت با هدف آموزش اصلاح سبک زندگی به دانش‌آموزان کار خود را آغاز می‌کند و این طرح جزو طرح‌هایی است که امیدوار هستیم با اصلاح سبک زندگی در سنین پایین نتایج آن را در سال‌های دیگر ببینیم.

دبیر سومین جشنواره طب ایرانی در پایان گفت: هنوز سایه کرونا بر سر جهان است اتفاقی که در یک سال گذشته در خصوص استفاده از ظرفیت طب ایرانی رقم خورد در مقایسه بین موج پنجم و ششم کروناست . در موج پنجم استفاده از ظرفیت طب ایرانی را نداشتیم و نگاه حمایت‌گرانه وجود نداشت و تنها هفت مرکز ارائه خدمت داشتیم اما در موج ششم با ابلاغ کمک درمانی بودن طب ایرانی وحمایت ویژه‌ای که شد مراکز ارئه خدمت ما به ۱۵۸ عدد رسید و ۱۷ مرکز پاسخگویی تلفنی داشتیم و ۱۰ دارو در حوزه کمک درمانی وارد بازار شد.